Jarná únava... Mýtus alebo realita?

Konečne jar! Dni sa pomaly predlžujú, teploty stúpajú, príroda sa prebúdza a my máme konečne pocit znovu načerpania energie do práce. Ale omyl! Po pár dňoch nás príjemné pocity opúšťajú a nahrádza ich únava.

Stalo sa to aj tebe?

Cítiš sa v práci:

… nepokojne?

… malátne?

… vyčerpane?

… nesústredene?

… absolútne bez energie?

Odpovedal si áno? Tak čítaj ďalej.

Čo sa so mnou deje?

„Gratulujeme“ aj teba zastihla jarná únava. Skutočne to nie je len mýtus, ale realita.

Čo je jarná únava?

Jedná sa o novodobý syndróm, ktorý postihuje mnohých z nás. Napriek tomu ju nezaraďujeme medzi ochorenia ako také. Jarná únava podobne ako tá zimná súvisí s našimi vnútornými nastaveniamibiorytmami. Pociťujeme ju najmä preto, že máme za sebou zimu s nedostatkom slnečného svetla. Iróniou však je, že aj náhly prísun slnka vie vyvolať depresívne stavy, únavu, či nižšiu chuť na aktivity. V zimných mesiacoch sme viac času trávili vo vnútri, zvykli si na nedostatok pohybu a jedli ťažšie a kalorickejšie jedlá. S jarou naopak prichádzajú dlhšie dni, a stúpajúca teplota nás podnecuje k zvýšeniu fyzickej aj psychickej aktivity. Tak ako sa na jar prebúdza príroda, prebúdzajú sa aj naše biorytmy. Naše telo však nie je stroj, a treba mu dať priestor na zosúladenie sa s novým ročným obdobím. Tento stav je samozrejme prechodný, ale môžeme sa s ním potýkať až do konca apríla.

Aj keď sa cítime v práci, alebo po práci unavene, nie je žiadny dôvod na obavy. Pocit vyčerpanosti je prirodzená reakcia tela na zmeny, ktoré sa v prírode dejú. Podstatné je, aby sme prevzali nad týmto stavom kontrolu, inak sa môže stať, že mu podľahneme.

Ako bojovať s jarnou únavou?

Zmeň si svoj jedálniček

V zime často siahame po nezdravých a mastných jedlách s minimom živín. Je na čase to zmeniť! Obohaťte svoju stravu o čerstvé ovocie a zeleninu. Obzvlášť potrebný je vitamín C. A teraz menšia inšpirácia na bohatšie raňajky alebo desiaty do práce. Jeho prirodzený zdroj je obsiahnutý v listovej zelenine, paprike, paradajke, mrkve, pomarančoch, kiwi. Posilňuje imunitu a dodáva v tomto období potrebnú energiu.

Nie menej podstatné sú antioxidanty, ktoré sú v tomto období priam nevyhnuté na reštart tvojho organizmu. Siahaj opäť po ich prirodzených zdrojoch, ktoré nájdeš v lieskovcoch, vlašských orechoch, šípkach, červenej paprike, v koreninách ako kurkuma, škorica, šalvia, citrusových plodoch, jablkách, čučoriedkach, zelenom čaji… Chránia telo pred voľnými radikálmi a pomáhajú odstraňovať nahromadené toxické látky v organizme. Antioxidanty hrajú kľúčovú úlohu pri prevencii vzniku niektorých chronických ochorení, ako sú napríklad rakovina, srdcové choroby…

V krajných prípadoch siahni po výživových doplnkoch: vitamín C, vitamín E, beta karotén, zinok, selén, koenzým Q10…

Nezabúdaj na pitný režim, a to hlavne v práci. Pokiaľ sme pohltení množstvom práce, často na neho zabúdame. Dehydratácia spôsobuje zhoršenie vnímania, únavu, podráždenie, bolesť hlavy a vedie k celkovému útlmu organizmu. Najlepšia je čistá voda. Zabudni na sladené limonády a hlavne alkohol.

Začni žiť aktívne

Nezáleží na tom či to bude obyčajná prechádzka, alebo športová aktivita. Základom je sa hýbať, hlavne pokiaľ máš sedavé zamestnanie. Čerstvý vzduch a slnečné lúče dodajú telu potrebnú energiu a dokážu ho vzpružiť. Pokiaľ si v práci a je to možné, vetraj a nemaj počas dňa zastreté žalúzie. To isté platí pokiaľ si doma.  Nie nadarmo už na základnej škole sme neustále počúvali: „Otvoriť okná a vyvetrať.“ Čerstvý vzduch napomáha sústredeniu sa a potláča únavu. Hneď sa vám budú pracovné povinnosti plniť ľahšie a môžete sa na ne plne koncentrovať.

Dopraj si dostatok odpočinku

Bez poriadneho spánku to určite nepôjde. Dopraj si minimálne 7 až 8 hodín spánku. Je to čas potrebný na znovu načerpanie energie, ktorú si spotreboval počas svojho pracovného dňa. Zároveň je potrebný na regeneráciu tela. Obzvlášť tí, ktorí pracujete na zmeny, máte tendenciu pozabudnúť na pravidelný spánok.

Snaž sa vyhýbať hlavne stresu!

Jarná únava nie je choroba, nemožno teda na ňu predpísať lieky, to ako sa budeme cítiť máme prevažne vo vlastných rukách.  Mnoho však dokážeme docieliť dodržiavaním zdravej životosprávy. Tak ako sme spomínali, myslite na každodenný a dostatočný pobyt na čerstvom vzduchu, dodržiavanie zásad zdravej, pestrej a najmä striedmej výživy s dostatočným príjmom živín, nezabúdajte na športové aktivity, relaxáciu a dostatok spánku.

Na prekonanie jarnej únavy existuje množstvo rád a prostriedkov. Avšak je len na tebe, ktoré si zvolíš.

Nezabúdajte od toho v akej kondícii sa budete nachádzať, často závisí aj váš výkon v práci.

Veríme, že tento článok bol nápomocný aj tebe a pomôže ti v tvojom vlastnom boji s jarnou únavou do úspešného konca.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com