fbpx
MAXIN’S tipy

5 dôvodov, prečo je dôležité budovať si dobré vzťahy v práci

  • Viliam Dzuriš
  • 19. December 2023

V práci s kolegami trávime minimálne toľko času ako v súkromí s rodinou či priateľmi. A často aj viac. Preto je fajn, keď sa s ľuďmi v práci dobre cítime a máme s nimi dobré vzťahy. Prečo a ako ich budovať?

Tvrdenie, že práca je iba práca, čiže spôsob, ako sa realizovať a zarobiť peniaze, pričom vzťahy s ľuďmi nie sú dôležité, je omyl. Vzťahy so spolupracovníkmi majú rovnaký vplyv na naše zdravie, duševný stav a celkový pocit zo života ako rodina a partner. Existuje minimálne päť dôvodov, prečo je prínosné vychádzať s kolegami.

 

1 Lepší pracovný výkon

Ak medzi kolegami panuje pohoda a dobré vzťahy, každý jednotlivec je výkonnejší. Je kreatívnejší, pripravený občas kolegov zaskočiť. A to sa odráža aj na jeho dobrom pocite zo seba samého, zo svojej práce a zo života. V neposlednom rade by sa to mohlo prejaviť aj na plate a výške odmien, hoci to nie je podmienkou.

2 Lepšie zdravie

Súdržnosť, spolupatričnosť a lojalita pozitívne ovplyvňujú zdravie každého jednotlivca. A keďže v práci trávime toľko času, nie je možné, aby sa vzťahy a nálada na pracovisku na našom zdraví neodrážali. Komu sa dobre pracuje, ten má lepšiu imunitu aj zdravie.

3 Spokojnosť aj v ťažších časoch

Je dokázané, že kolegovia, ktorí majú dobré vzťahy a správajú sa lojálne nielen voči zamestnávateľovi, ale aj jeden voči druhému, dokážu lepšie zvládať pracovné úlohy. Ťahajú za jeden povraz, čo sa určite prejaví aj na celkovom výkone oddelenia alebo podniku. V prípade zlých časov – a také občas bývajú všade – dokážu zmobilizovať sily a vydržať aj náročnejšie podmienky.

4 Lepšie vyhliadky na kariérny postup

Ľudia, ktorí majú v práci s kolegami dobré vzťahy, menej často zvažujú zmenu zamestnania a, naopak, majú väčšie šance na kariérny postup.

5 Práca je aj radosť

Ak kolegovia so sebou navzájom dobre vychádzajú, každý jednotlivec v kolektíve je kreatívnejší, flexibilnejší a spoločne dosahujú lepšie výsledky. Okrem pracovných povinností však spoločne dokážu riešiť aj radosti či starosti zo súkromia. Vedia sa spolu zasmiať, navzájom sa podržať. Práca sa tak stáva príjemným miestom, kam človek rád chodí.

 

Kamaráti alebo radšej nie?

Mať dobrý vzťah s kolegami neznamená, že sa z nich stanú naši najbližší priatelia. Predsa len je to práca a tá by mala byť (aspoň do nejakej miery) oddelená od súkromného života.

Ideálne je, ak sú kolegovia, s ktorými úzko spolupracujeme, aspoň dobrí známi. Kým ich pracovné zručnosti, silné aj slabšie stránky poznáme dobre, o ich súkromí nemusíme vedieť všetko, napriek tomu spolu môžeme vychádzať.

Určite pomáha, ak sa správame prirodzene. Kolegom načúvame, keď treba, tak ich podporíme, pochválime, pochopíme. Nemusíme im požičiavať peniaze alebo s nimi tráviť dovolenku. Dôležité však je, aby vedeli, že ste človek, na ktorého sa môžu v prípade potreby obrátiť. Minimálne v pracovných záležitostiach.

„Nie je nič výnimočné, že sa z kolegov stanú aj veľmi dobrí priatelia. Bez ohľadu na ich fungovanie v súkromí to má zásadný pozitívny vplyv na ich prácu a výkon. Každému z nás sa predsa chodí do práce lepšie, ak ho tam okrem povinností čakajú aj blízki ľudia,“ je presvedčený Roman Kučera, výkonný riaditeľ personálnej agentúry MAXIN´S Group.

Za jeden povraz

Dobrí zamestnávatelia toto vedia, preto robia aktivity, v rámci ktorých sa kolegovia môžu lepšie spoznať a ľudsky zblížiť. Kým teambuilding je však iba raz za čas, vy ste s kolegami denne. A práve tie každodenné „maličkosti“ určujú, aký bude váš skutočný vzťah.

„Vo firmách, kde panuje priateľská atmosféra a kolektív je zomknutý, nebýva problém so zastupovaním kolegov, a čo je dôležité, je tam nižšia fluktuácia,“ povedal R. Kučera.

Prvým krokom k dobrým vzťahom na pracovisku je komunikácia. O pracovných a podľa uváženia aj o súkromných veciach. Treba komunikovať, ak niečo potrebujete alebo máte nápad či návrh na vyriešenie vzniknutého problému. Rovnako tak treba komunikovať, ak sa vám niečo nepáči alebo ste s niečím nespokojní. Priamo s kolegom alebo s nadriadeným.

Pri komunikácii je rozumné vyhnúť sa prehnaným emóciám, či už by to bola veľká radosť alebo hnev. Nič sa nedá pokaziť otvoreným rozhovorom s vecnými argumentmi.

„Ak ste v čomkoľvek spravili chybu alebo sa pomýlili, priznajte to. Otvorenosť, úprimnosť a schopnosť sebareflexie sú pre dobré vzťahy na pracovisku mimoriadne dôležité,“ odporúča odborník z MAXIN´S Group.

Klebety sú tabu!

Šírenie súkromných informácií alebo dokonca dojmov o kolegoch je obrovský prešľap, ktorý k dobrým vzťahom neprispieva. Možno budete mať na chvíľu v kolegyni, ktorej ste povedali tajomstvo inej kolegyne, spojenca, ale ako dlho a za akú cenu?! Ak sa o vás vie, že klebetíte a neudržíte tajomstvo, tak sa o vás vie aj to, že nie ste spoľahlivý človek a nedá sa vám dôverovať.

Podobne pôsobí večné sťažovanie si na prácu, nadriadených, partnera či deti. Zvlášť, ak situáciu nijako neriešite. Jedna vec je vypustiť zo seba paru v náročnom životnom období a potom zapracovať na tom, aby sa upokojilo, a úplne iná vec je byť chronickým sťažovateľom. Taký človek iných ľudí od seba doslova odháňa.

A čo v situácii, keď vám kolega hovorí niečo, čo sa vám nepáči? „Odporúčam mať citlivo nastavené hranice tolerancie, teda akceptovania toho, čo ste ochotní a schopní prijímať a chápať a čo už nie. V prípade, že kolega hovorí alebo robí niečo, čo je za vašou hranicou, asertívne mu to povedzte. Napríklad, že ide o vec, ktorá sa do práce nehodí alebo že nechcete riešiť súkromné záležitosti iných ľudí,“ uzavrel R. Kučera.

 

 

 

 

Are you looking for a job?

Leave us your contact information and we will get back to you.

Enter your phone number.
Súhlaste so spracovaním osobných údajov.

Správa sa odosiela ...

mahle 2 1
garay 2
cie 1
continental 1
dhl 3
dpb 1
hern 3
hoval 1
hyundai
itw 1
kongsberg 1
neuman 2
pwl 2
snop 1
volkswagen 1
zwl 1
Neváhajte nás kontaktovať
Nenašli ste pracovnú ponuku, ktorú ste hľadali?

Volajte na bezplatnú infolinku

0800 365 800

   

alebo nám zanechajte svoj telefonický kontakt

Enter your phone number.
Súhlaste so spracovaním osobných údajov.

Správa sa odosiela ...