Už dávno neplatí, že obľúbeným zamestnaneckým benefitom je služobný telefón. Ten sa stal skôr otravnou príťažou. Služobné auto je podstatne obľúbenejšie, ale naň má nárok iba niekoľko zamestnancov.
„Systém zamestnaneckých benefitov musí byť nastavený tak, aby bol čo najspravodlivejší a zároveň motivačný. Aby zamestnanci benefity vnímali ako snahu zamestnávateľa vyjadriť im poďakovanie a zároveň spríjemniť pracovný alebo súkromný život,“ povedala Katarína Garajová, generálna riaditeľka z personálnej agentúry MAXIN´S Group.
Najobľúbenejšie benefity
Z jarného prieskumu spoločnosti Edenred o zamestnaneckých benefitoch vyplynulo, že zamestnanci najviac oceňujú stravovacie poukážky, resp. karty, finančné odmeny a dni voľna navyše. Aby sme boli presní, stravovacie poukážky a stravovacie karty považuje za najlepší benefit 57 percent opýtaných.
Druhým najobľúbenejším benefitom, ktorý v prieskume získal 54 percent, sú finančné odmeny. Treticu najobľúbenejších benefitov uzatvárajú dni voľna navyše, čo oceňuje 43 percent zamestnancov.
Obľube sa tešia aj príspevky na dôchodkové sporenie, na poistenie, na dopravu a možnosť nakupovať za zvýhodnené, zamestnanecké ceny. „V náročných časoch, ktoré žijeme a vyzerá, že ešte nejakú dobu potrvajú, zamestnanci vždy dokážu oceniť benefity, ktoré zlepšujú jeho finančnú situáciu a tiež také, ktoré pomáhajú zabezpečovať balans medzi pracovným a súkromným životom. Tento druh benefitov bude pre zamestnancov atraktívny aj v nasledujúcich rokoch,“ je presvedčená K. Garajová.
Ako sa pripraviť na budúcnosť
Medzi atraktívne benefity bude určite patriť aj nadštandardná zdravotná starostlivosť, prípadne dentálna starostlivosť a podpora duševného zdravia.
Tam, kde je možné pracovať z domu alebo na diaľku, sa pre niektorých zamestnancov stáva vysoko atraktívnym benefitom workation, kedy sa práca dlhodobo vykonáva z iného miesta ako je domov. „Workation umožňuje zamestnancom cestovať, respektíve byť mimo pracoviska, a zároveň pracovať. V dobe, keď work-life-balance získava na dôležitosti, sa stáva ideálnym pracovným benefitom, ktorý môže pomôcť prilákať a udržať si kvalitných a výkonných ľudí,“ potvrdila naša generálna riaditeľka.
Pre exponovaných manažérov, ale aj ľudí z pomáhajúcich profesií, kde je vysoké riziko vyhorenia, je už dnes veľmi žiadaný, aj keď zatiaľ málo poskytovaný benefit vo forme dodatočného voľna alebo sabatikalu. Umožňuje zregenerovať fyzické, ale najmä duševné sily, opäť získať nadhľad a odstup, čo zas podporuje kreativitu a výkonnosť.
Výhody pre zamestnávateľa
Mix benefitov by mal byť nastavený tak, aby prinášal úžitok aj zamestnávateľovi. Preto je dôležité, aby benefity v čo najväčšej miere vyhovovali reálnym potrebám zamestnancov. „Tieto potreby sa dajú skúmať napríklad prostredníctvom dotazníkov alebo pohovorov. Nemusia byť nastavené plošne, kde všetci dostávajú všetko rovnaké. Je možné ich variovať pre viacero skupín zamestnancov, samozrejme tak, aby ich hodnota bola rovnaká,“ poradila generálna riaditeľka personálne agentúry MAXIN´S Group.
Podľa už spomínaného prieskumu Edenred, dobre nastavené zamestnanecké benefity dokážu zvýšiť celkovú spokojnosť zamestnanca so zamestnávateľom až o 90 percent. Podľa 45 percent opýtaných benefity posilňujú lojalitu pracovníkov k firme a podľa 28 percent opýtaných zamestnancov zvyšujú atraktivitu firmy na trhu práce.
„Ide o silné nástroje, ako mať spokojných zamestnancov, a tým rozvíjať aj svoj biznis alebo podnikanie. Najmä, ak sú benefity správne zvolené, prinášajú osoh obom stranám,“ uzavrela K. Gajarová.