Možno ste o zmene práce uvažovali už dávno, možno pôjde o nutnosť prispôsobiť sa novej životnej situácii. V každom prípade je dobré vedieť, ako na pracovnom pohovore postupovať, aby ste uspeli a ohúrili svojho budúceho šéfa. Prinášame niekoľko tipov a trikov.
Pracovný pohovor sa začína omnoho skôr, než dorazíte na prvé stretnutie s vašimi potenciálnymi kolegami a nadriadenými. Má niekoľko krokov, na ktorých môžete zakopnúť. Preto je vhodné pripraviť sa na každý jeden z nich a nespoliehať sa na to, že oslníte na ústnom pohovore. Ten je totiž pomyselná špička ľadovca.
Serióznosť nadovšetko
V prvom rade myslite na to, že dnes si vás už každý personalista preverí cez internet ešte skôr, ako si s vami podá ruku osobne. Mali by ste si preto dať pozor na to, aké stopy o sebe zanechávate na sociálnych sieťach. Ak budete mať na profilovej fotografii „opitý“ výraz s fľašou v ruke, znižujete svoje šance. Preto je nevyhnutné mať na sociálnych sieťach taký obraz, akoby ste chceli, aby videl váš zamestnávateľ. Ak ale chcete vo virtuálnom svete ostať sami sebou, v tom prípade si nastavte ochranu súkromia tak, aby ste pre ľudí z vonku boli nenájditeľný. „Upravený zovňajšok, oblečenie primerané na pracovný pohovor a miesto, o ktoré sa uchádza, napovie veľa. Veľa mladých ľudí si neuvedomuje, že aj dochvíľnosť môže pridať alebo ubrať body z celkového hodnotenia, vypovedá o tom, ako sa budú stavať k plneniu úloh a k dodržiavaniu termínov,“ upozorňuje generálna riaditeľka personálnej agentúry MAXIN’S Group Katarína Garajová.
Ovládaj svoj životopis aj o polnoci
Dbajte na to, aby váš životopis bol napísaný úhľadne, chronologicky a aby bol plný faktov. Zabudnite na rôzne prikrášľovanie či klamstvá. Rozhodne najhoršou vecou pri CV môže byť, ak ho neovládate a neviete, čo presne ste doň napísali a na pohovore tápate.
Nehovorte slovo neviem
Vedeli ste o tom, že personalisti neznášajú odpoveď „neviem?“ Myslite na to na pohovore a odpovedajte preto vždy konkrétne. Aj preto platí, že je lepšie sa na pohovore zamyslieť, ako odpovedať, že neviete. „Personalista vie „prečítať“ dojem, ktorý uchádzač robí. Môže byť pravdivý alebo klamlivý, čo si mnohí kandidáti neuvedomujú. Často sa stáva, že ich verbálna a neverbálna komunikácia si navzájom protirečia. Z toho sa dá usúdiť, či záujemca to, o čom rozpráva, zažil, alebo používa iba naučené frázy. To všetko rozhoduje o prvom dojme a možnosti uspieť na pracovnom pohovore,“ dodáva Garajová.
Nastavte si správne ego
Na pracovnom pohovore nebuďte príliš servilní a ostýchaví, pretože to o vás už od dverí napovedá, že nie ste samostatný typ. Takého nepotrebuje žiadny zamestnávateľ. Avšak ani človeka s egom väčším ako generálny riaditeľ. Buďte preto zdravo sebavedomí, nie však žoviálni a správajte sa čo najviac prirodzene.
zdroj fotiek: FREEPIK.com