Neľakajte sa telefonického pohovoru. Prečítajte si rady a tipy, ako byť o krok vpred a ničím sa nenechať prekvapiť…
Telefonické pohovory sa radia medzi obľúbený trend viacerých spoločností. Sú rýchle, a zároveň efektívne. Pre personalistov slúžia ako predselekcia kandidátov a zhodnotenie ich predispozícii vzhľadom k ponúkanej pracovnej pozícii. Prinášajú so sebou množstvo benefitov, nielen pre spoločnosť, ale aj samotného kandidáta. Zdanlivo sa nelíšia od osobného pohovoru, no sú pre nich charakteristické určité špecifiká.
NA ČO SA PRIPRAVIŤ
„Je nevyhnutné, aby ste vedeli, o akú spoločnosť a pozíciu ide, keď vám personalista zavolá,“
uvádza Patrícia Poláková naša Branch manager-ka.
Nezabudnite si preto zistiť základné informácie inzerujúcej spoločnosti, na ktorej konkrétnu pracovnú ponuku ste reagovali. Priznanie sa, že posielate životopisy rad radom, nikdy nevyznie dobre.
AKO NEZABUDNÚŤ A BYŤ VŽDY O KROK VPRED?
Je každému jasné, že pokiaľ si intenzívne hľadáte prácu, tak reagujete na viacero pozícií. Čím viac pozícií, tým väčší rozruch a šanca si ich zameniť. Najjednoduchšia a najúčinnejšia rada je, buď si zapísať alebo vytlačiť inzerát, tak sa k nemu viete opätovne vrátiť. Či už vás personalista skontaktuje na druhý deň alebo o niekoľko dní.
PEKNE PO PORIADKU A OD SAMOTNÉHO ZAČIATKU…
Zabudnite na zdvihnutie telefónu typu „Nooooo?“. Pokiaľ vám volá neznáme číslo, predstavte sa menom „Kováč, prosím?“ Vyhnite sa monotónnemu, unudenému hlasovému prejavu, slangovým výrazom nie „hej/ne“ ale „áno/nie“ a čo je najdôležitejšie, skákaniu do reči.
Pokiaľ ste neporozumeli otázke, nie je hanba sa na ňu opätovne spýtať.
NA ČO SA PRIPRAVIŤ?
1. Buďte pripravení na jednoduché otázky:
„Prečo ste na danú pozíciu reagovali, prípadne akú pracovnú pozíciu hľadáte, dôvody odchodu z posledného zamestnania a doterajšie pracovné skúsenosti,“
odporúča naša dlhoročná recruiterka.
Neučte sa dlhočizné odpovede naspamäť, stačí ak si ich len precvičíte. Odpovede by mali byť k veci a vystihovať podstatu. Zabudnite na zbytočné omáčky typu: „Kde bolo tam bolo.“
2. Nikdy neohovárajte predošlého zamestnávateľa! Akokoľvek sa cítite byť ukrivdení, ponechajte si to pre seba a voľte diplomatický postoj.
3. Vyberte si z vášho portfólia tie najpodstatnejšie pracovné skúsenosti, ktorými sa chcete odprezentovať. Pokiaľ sa hlásite na pozíciu „skladník“ je zbytočné spomínať, ako ste pred niekoľkými rokmi brigádovali v reštaurácii.
4. Naopak nezabudnite na všetky svoje certifikáty, ktoré veľakrát môžu výrazne dopomôcť k získaniu ešte lepšej pozície ako tá, na ktorú ste sa prvotne hlásili.
5. Pripravte si pero, papier a doplňujúce otázky, ktoré vás zaujímajú a neodzneli v inzeráte. Ten si ideálne položte pred seba, aby ste boli v obraze. Nepýtajte sa zbytočne informácie už uvedené v inzercii.
Prispôsobte pohovoru miestnosť, vypnite televízor a požiadajte príbuzných o nerušenie. Nechcete, predsa, aby náborár počul v pozadí reklamu z teleshopingu, alebo ako sa vás mama pýta, čo chcete na obed. Skontrolujte si aj kvalitu telefonického signálu, aby ste nerozumeli každé štvrté slovo a nepobehovali zbytočne po dome.
Pohovor môže trvať v priemere 5 až 20 minút.
PERSONALISTI RADIA
Napriek tomu, že pri telefonickom pohovore je absencia osobného kontaktu, očariť môžete aj napriek tomu. Pohodlne sa usaďte a hlavne sa nebojte usmievať. Podľa výskumov človek, ktorý sa usmieva, pôsobí pokojnejšie, vyrovnanejšie a dokáže spraviť oveľa väčší dojem.